Ontwikkelmodellen – SAM

Zoals je hebt gezien in de vorige les, is het nadeel van ADDIE (in de originele vorm) dat er weinig terugkoppelmomenten zijn ingebouwd.Michael Allen heeft daarom een model ontwikkeld dat meer “agile” is. De letterlijke vertaling van agile is: wendbaar, flexibel. Daardoor kunnen er sneller (tussen)producten worden opgeleverd. Gedurende het ontwerp en ontwikkeltraject vindt regelmatig […]

Ontwikkelmodellen – ADDIE

In deze video leer je het e-learning ontwikkelmodel ADDIE kennen.Het bestaat al sinds de jaren 70, want het is niet alleen te gebruiken voor e-learning, maar voor het ontwikkelen van allerlei soorten content.ADDIE vormt ook de basis van de modernere ontwikkelmodellen, zoals SAM.Daarover leer je meer in de volgende les. Laat je echter niet op […]

Opdracht Online werkvormen

Je weet nu welke leerstijlen je kunt tegenkomen bij deelnemers aan je online trainingen. Je hebt ook gezien (in het Online Learning Continuum van prof. Van Dam) welke online werkvormen er zijn. Natuurlijk is dit geen uitputtende lijst. Er komen steeds meer mogelijkheden bij. Stel je moet een online training maken voor elk van de […]

Opdracht Jouw eigen leerstijl

Wat is jouw eigen leerstijl? Op deze pagina staat een test, waarmee je je eigen leerstijl (volgens de indeling van Kolb) kunt bepalen. Dit is de PDF-versie die je kunt printen en daarna invullen. Welke leerstijl heb jij volgens deze test?Als je weet wat jouw persoonlijke leerstijl is, zul je vaak geneigd zijn om e-learning […]

Creatieve online werkvormen

Om e-learning “spannend” en inspirerend te houden, is het belangrijk om de juiste online werkvormen te gebruiken. Daar zijn er heel veel van en naarmate de techniek zich ontwikkelt, komen er ook steeds meer mogelijkheden bij. In het volgende PDF-bestand vind je een opsomming van een aantal online werkvormen die bij de meeste LMS-sen te […]