Les 2.5 – Hoe hou je ze bij de les?

Je gaat het ongetwijfeld een keer meemaken: deelnemers schrijven zich in voor je online training en na korte of langere tijd zie je dat er mensen zijn die afhaken. Of zelfs niet eens starten! In deze les krijg je tips waarmee je de deelnemers helpt om door te gaan, ook als het niet altijd eenvoudig is […]

Les 2.4 – Leerstijlen

Als je een training of lesprogramma gaat ontwikkelen, is het belangrijk dat je rekening houdt met de leerstijlen van de deelnemers. Mensen in z’n algemeenheid leren op een bepaalde manier, maar als je op individueel niveau kijkt, kunnen er grote verschillen bestaan. Het voordeel van e-learning is dat je de tools in handen hebt, om […]

Les 2.3 – Het TPACK model

Voordat je begint met het opzetten van je e-learning programma, is het belangrijk dat je nadenkt over de kennis die je nodig hebt. Dat is niet alleen je vakkennis, maar je moet ook wat weten over (digitale) didactiek en over de techniek die je gaat gebruiken. Het TPACK model is een instrument dat je daarbij […]

Les 2.2 – Digitale Didactiek

Als je een ervaren trainer bent, dan pas je bewust, of onbewust vaak al een hoop didactische principes toe. Waarom zou er bij online leren een “andere” didactiek gebruikt moeten worden dan bij de traditionele manieren van lesgeven? Daar zijn verschillende redenen voor. In deze les komen ze aan bod.   Tekst Les 2.2  

Les 2.1 – De voor- en nadelen van e-learning

E-Learning heeft voordelen voor jou, voor je opdrachtgever (directie/management van het bedrijf of de organisatie die jou als externe trainer/consultant inhuurt) en natuurlijk ook voor de cursisten of deelnemers aan jouw trainingen. Maar als we kijken naar deze laatste groep, de deelnemers, dan zie je dat er naast voordelen ook nog een aantal nadelen kleven […]